.

Bodynamic

לימודי שנת היסודות

מחזור 2

פרדס חנה

לפרטים על הלימודים נא ללחוץ על הכפתור או להמשיך לקרוא ולגלות עוד על השיטה

Bodynamic היא גישה מדויקת ומעשית לעבודה עם הגוף כדי להפוך את הפסיכותרפיה המילולית ליעילה ואפקטיבית יותר. טיפול סומטי זה מאפשר למטפל לבצע התערבויות מדויקות הקשורות למקורות ההתפתחותיים (טראומה התפתחותית) של הבעיות הנחוות בהווה ולהטיב עם הלקוחות.

אודות השיטה

Bodynamic היא שיטת אבחון ופסיכותרפיה סומטית. שילוב פורץ דרך של פסיכולוגיה התפתחותית ופסיכותרפיה סומטית, המשלבות מחקר עדכני בהתפתחות הפסיכו-מוטורית, פסיכותרפיה קוגניטיבית וחקר מערכת עצבים. השיטה שמה דגש מיוחד על איכות התקשורת ועל מערכות יחסים בריאות.

האמונה הבסיסית של בודינמיק היא שהאדם הוא יצור חברתי המונע על ידי דחף עמוק לתקשורת ולחיבור עם אחרים, זאת מתוך כבוד, תחושת ראויות ומבלי לאבד את תחושת העצמיות שלו. חיבור כזה מכונה כחיבור הדדי - Mutual Connection. חיבור הדדי הוא תמה מרכזית שבתוכה מתרחשת התפתחות אישית.

Bodynamic מסתמכת על הבנה שתחושת כבוד וראויות נבנים באדם באמצעות התנסות בחוויית תחושות עמוקות של הדדיות ואישור חומל. כאשר היבטי ליבה ורגשות של העצמי אינם מאושרים או נתמכים בשלבי ההתפתחות המוקדמת, הדבר מוביל לבניית הגנות (שריון רגשי ואסטרטגיות פיצוי) שהופכות בהמשך החיים למקור לקשיים במיסוד וקיום של מערכת יחסים.

באמצעות השימוש בגוף (Embodiment) כמשאב, אנו מסייעים בבניית כישורים נפשיים חדשים אשר הוחמצו במהלך שלבי ההתפתחות המוקדמים. בניית כישורים חדשים אלה, שהופכים למשאבים בפני עצמם, מביאה לעתים קרובות לתחושה חדשה, מטיבה ועמוקה של העצמי, שינוי בעמדות ובהתנהגות, וחוויית חיים חדשה שקשה היה לדמיין לפני כן.

21

מנחי גוף התפתחותיים

7

מבני אישיות

5

היבטי אגו

11

תפקודי אגו

שנת היסודות - Foundation Year

שנת הלימודים הראשונה- יסודות (Foundation) מהווה את הבסיס ללימודי השיטה. בשנה זו רוכשים המשתתפים את עקרונות בודינמיק; לומדים שלבים ההתפתחותיים ומבני האישיות והעמדות הקשורים אליהם, וכן הבנה ראשונית של קשר וקומוניקציה בתוך מערכת המושגים של השיטה (קשר הדדי, עוצמיות (dignity), גבולות, מירכוז וקרקוע). 

זהו מסע להכרות מעמיקה ופרספקטיבה חדשה לגבי העצמי ואחרים; הכרות עם משאבים שלא הכרנו בתוכינו ועם דפוסי התנהגות אוטומטיים שיוצרים עבורינו קשיים בהווה ונרצה לשנות.

בשנת היסודות מתאפשר למשתתפים לרכוש כלים חדשים להתפתחות עצמית ולעבודה עם מטופלים ולקוחות. התיאור המפורט של תימות השלבים ההתפתחותיים והקשר להתפתחות מערכת הגנות מהווה מערכת מקיפה של ההוויה והביטוי האנושי. בו בזמן הולכת ונבנית אצל המשתתפים יכולת לנוכחות ודיוק בעבודתם המקצועית.

למי זה מיועד?

שנת היסודות מתאימה למטפלים מוסמכים בשיטות טיפול שונות; כמו כן, ייתכנו מספר מקומות בודדים לאנשים שאינם מטפלים המעוניינים להעמיק את הידע שלהם בשלבי ההתפתחות, מבני אישיות וטראומה התפתחותית.

שנת היסודות היא תכנית לימודים פתוחה המיועדת לכל העוסקים במקצועות טיפול אשר מעוניינים להעמיק את הידע וההבנה שלהם בשלבי התפתחות המוקדמים, מבני אישיות וגוף, ומאפיינים של טראומה התפתחותית.

כמו כן, השלמת שנת היסודות היא תנאי להמשיך ולהתפתח בגישת Bodynamic וללמוד בתכנית מטפלים תלת שנתית.

תלמידות מספרות

שלומית

אני מגיעה ממקום של תיאוריות עם הבנה של כל המערכות, וכאן בבודינמיק ואני חווה תרגילים פשוטים ולומדת כל כך הרבה. איך כל החוכמה התיאורטית מתגלמת בתנועות הפשוטות, זה פוגש באדם שאני, בתינוק שאני, נגיש מאוד לי ומקווה שגם לאחרים. האופן שבו הקבוצה נארגה מאוד יקר לי. היה לי מאוד משמעותי האופן שבו במשך שבוע שלם אנחנו מתעסקים בטראומה ואני לא מוצפת או נגמרת מזה. חוויה מאוד חדשה עבורי.

מיקה

אני בהודיה עמוקה לשבוע הראשון של הלימודים. אני באה מעולם של חוויות פוגשות מדע, אבל תמיד זה התרחש בווליומים גדולים. תמיד אינטנסיבי ועם קטרזיס. אחד מהדברים המשמעותיים שאני לוקחת מבודינמיק כבר מהשבוע הראשון זה עדינות. אני חווה שבודינמיק הוא תיאוריה שנכנסת לעומקים עם תרגול חווייתי שכולל עדינות, שגם יכולה להיות אינטנסיבית ובת בבת מאוד לא מאלצת ולא דוחפת. הדרך שבה השבוע הועבר יצרה תהליך של חיבור ואינטימיות בתוך הקבוצה. למדנו דברים מורכבים והם כבר מתקיימים והמידע המורכב והעמוק זמין לי ונגיש בפשטות. אני יוצאת מכאן מאוד מקורקעת. 

איילת

הגוף וכל הדבר הזה מרגש אותי. ההבנות הקטנות איך התנועה הקטנה בשריר כאשר היא מתחילה להיות וולונטרית, לצד הקשרים והחיבורים, באים לידי ביטוי בטונוס, ופתאום חוויתי את עצמי נעה אחורה וקדימה בזמן. בלימודים נפתח מרחב ובו שרירים ותנועות וחברה ואנשים וקשרים, היבטי וסוגי אגו... כל נושא שבודינמיק מביא, אני מרגישה שאני יכולה להתמסר לו בסקרנות אדירה. יש לי עוד הרבה לגלות ולהתגלות. אני בחוויה שרק התחלתי ואני צריכה להכיר עוד. השבוע הראשון חלף מהר ובא לי להישאר עוד בתוך הלימודים: לשמוע את כולם, ללמוד, להתנסות... להיות בביחד שנוצר כאן. אחרי המודולה הראשונה, יש בי הודיה ורצון לעוד. נשארתי עם המון רצון לעוד. תודה

אביטל

לפעמים הדרך חכמה מההולכים בה. הגעתי בחוויה שאני לא יכולה ללמוד עוד השנה. היה בי רצון ללמוד את השפה של בודינמיק וחששתי שאהיה ברוויה. אחרי המודולה הראשונה אני ממש שמחה, ובציפייה למודולה הבאה. החומר מורכב מאוד ולא כולו "יושב בתוכי" ואני שמחה שלא דחפתי את עצמי. המיקוד בחוויה הגופנית ברמת השרירים מאפשר לי להתחבר לאינטאויציה. עבודה כזו היא משאב עבורי ומדמה את מה שבאמת קורה בקליניקה, כאשר הרבה פעמים אני חווה שהבנתי משהו, הגוף מקדים את הראש, כי הראש עוד לא  מבין מה הבנתי... בודינמיק נותן לי המון חיבור לכל "האוצורת" שאני רואה בקליניקה ועכשיו אחרי המודולה הראשונה זה מתחבר. עדילי את מורה מעולה וגם האופן שבו את מלמדת ומתייחסת מאוד משמעותי, מעמיק, מעניין, ומעצים ונותן השראה לקחת איתי הלאה. כל שפת הגוף מלמדת מאוד לצד החומרים המפורשים.

הילה

אני מרגישה כמו תינוקת, בדרך כלל אני מבינה את הכל ואני מיד על זה. וכאן היה משהו חדש. זה היה כמו ללמוד שפה ואני אוהב, שפות. מרגישה שעדיין לא הבנתי את השפה עד הסוף. מבינה את התחביר שלה אבל עדיין לא הבנתי אותה בשכל. עם זאת, מבחינת חוויה גופנית שממנה אני מסיקה מה קורה, האופן שבו זה פוגש אותי זה מאוד משמעותי לי. בהרבה מקומות אני מרגישה שאני יכולה להביא הרבה דברים וכאן יכולתי להביא משהו חדש, זה הפתיע אותי וזה היה גילוי. על ההתחלה כל אחד מביא את "הדפיקויות" שלו כי זה חלק מהלימודים וכאן זה התקבל במבט לא שיפוטי ונתן מקום באמת להכל. נתן בסיס לחוויה גופנית ורגשית של נוחות ולא רק ביטחון. הלימוד מצמצם לי את הפער שאני חווה בין הפנים לחוץ, וזה ממחיש את הכמיהה שיש בי שלא אמורים להיות פערים וכאן זה מתקיים וזה נעים. זה מרגיש כמו התחלה ורואה את ההמשך. המבנה של שבוע מרוכז מתאים לי. עשיתי הכנה נפשית וארגונית וזה היה כמו פרויקט. וגם כאשר אני מבינה את עצמי בחברתכם זה מספיק טוב לי. תודה רבה

נושאי לימוד עיקריים

התפתחות מבני האישיות (Character Structures)

הדגש במהלך הלימודים מושם על התפתחות מבני האישיות, על ידי התייחסות לצרכים ואתגרים ספציפיים בשלבי ההתפתחות השונים (כגון, קיום, אוטונומיה, רצון, מיניות וכו'). בודינמיק פיתחה מודל ייחודי של מבני אישיות באמצעות מחקר אמפירי בן 25 שנים. המודל מתאר את התפתחות הילד ב-7 שלבים מובחנים מהטרימסטר השני ברחם ועד שנת החיים ה-13.

טראומה התפתחותית (Developmental Trauma)

טראומה התפתחותית משחקת תפקיד מכריע בהתפתחות ויצירת מבני האישיות השונים. ליסבת' מרקר, מפתחת השיטה, הציגה והחלה להשתמש במונח טראומה התפתחותית עוד בטרם שהוא אומץ על ידי בסל ואן דר קולק, והפך לפופולרי ומקובל על ידי הקהילה הבינלאומית.

טראומה התפתחותית מופיעה כאשר ילד חווה כשל הורי משמעותי ומתמשך בהקשר למילוי הצרכים המרכזיים בשלבי ההתפתחות השונים. מה שבתורו מוביל לתת התפתחות בהיבטים המרכזיים של העצמי שלו ובמקרים חמורים לנטישה ואובדן העצמי (Loss of Self).

תיפקודי אגו (Ego Functions)

בודינמיק מכירה באגו כרבדים של העצמי, מתחושת הגוף העצמית, דרך היכולת להחזיק בתפקידים חברתיים, חיבור לאינדיבידואל והעדפות אישיות ועד ליכולת התבוננות אל עצמי ואינטגרציה של כל הרמות.

בשנת היסודות התלמידים לומדים ארבעה תיפקודי אגו בסיסיים: קרקוע ותפישת מציאות, גבולות, ניהול אנרגטי ומירכוז. תיפקודים אלה שזורים ומתפתחים לאורך שלבים התפתחות השונים ומקבלים ביטויים שונים בדמות חיזוק יכולות ויסות והתמודדות עם מצבי לחץ, ותמיכה בחוויית חיים של עוצמיות תוך בחירה בקשר הדדי.

מנחי ומבני גוף (Body Postures and Positions)

חלק מרכזי בשנת הבסיס מוקדש ללימוד כיצד הילד נע בין השלבים השונים על ידי פיתוח מיומנויות מוטוריות ושימוש רצוני בשרירים ובטונוס השריר כדי להגיב לאתגרים התפתחותיים חיצוניים משתנים. בהתאם, נוצרים טיפוסי (מנחי) גוף ומבני אישיות המסווגים לפי תת-טונוס (hypotonic) או טונוס-יתר (hypertonic). כל אחד מהם מצריך גישה טיפולית שונה.

הגדרת מנחים ומבני גוף של הגישה מגלמת בתוכה התפתחות תיאורטית ויישומית של השיטה אותה הציג לעולם וילהלם רייך והמשיך לפתח אחריו אלכסנדר לוואן.

מבנה היפוטוני (מוקדם) - רצון

מבנה היפרטוני (מאוחר) - עצמאות

 כחלק מתכנית הלימודים, המשתתפים יחקרו ויפתחו את היכולת לזהות ו"לקרוא" את מבני האישיות המגולמים ב-21 תנוחות הגוף השונות, המסווגות כמוקדמות, מאוחרות ומאוזנות. זה יאפשר להם להיכנס ל"תהודה" ספציפית לגיל של המטופל, להשתמש בשפה הרלוונטית לתמה של השלב, ולשלב משאבים רלוונטיים הקשורים לנושאים ההתפתחותיים של אותו הגיל בצורה מיטבית בתהליך הריפוי.

בנוסף, לימודי שנת היסודות מספקים למשתתפים מגוון תרגילי גוף וטכניקות ספציפיות (embodiment technics), כמו גם את הידע המדויק לעבודה עם טראומה של הלקוחות.

פרטים על הלימודים

למי הלימודים מיועדים
שנת היסודות מתאימה למטפלים המוכשרים בשיטות מגוונות ולאנשים המעוניינים להעמיק את  הידע שלהם בשלבי ההתפתחות, מבני אישיות וטראומה התפתחותית.

שיטת הלימוד
שנת היסודות מורכבת מ-18 ימי לימוד מלאים  המתחלקים ל-3 מודולות בנות 6 ימי לימוד מרוכזים.

שעות לימוד: ימים רגילים מלאים 09:00-17:00, מלבד בימי שישי 09:00-14:00

הלימודים מתקיימים במודולות של שבוע מרוכז על מנת ליצור ולתחזק מיכל קבוצתי של ביטחון ואמון. זאת, כדי לאפשר למשתתפים לפגוש תכנים התפתחותיים אישיים. דבר, שעל פי ניסיון השיטה אינו מתאפשר ברמת אפקטיביות ויעילות נדרשת במסגרת לימודים של יום בשבוע.

נדרשת התחייבות במעמד ההרשמה להשלים את כל המודולות במהלך השנה הקרובה.

הלימודים מתקיימים בקבוצת לימוד קטנה עד 16 משתתפים. 

הלימודים כוללים הרצאות פרונטליות ותרגול סומאטי חווייתי החוקר את הרקע ההתפתחותי של המשתתפים ובוחן הלכה למעשה את מבני האישיות שהתגבשו, מנחי גוף וטכניקות התערבות טיפוליות.

מה מקבלים בסיום הלימודים?

למסיימי שנת היסודות, לאחר מבחן מסכם, תנתן תעודת השלמת Foundation Year מטעם Bodynamic International  על סך 144 שעות לימוד אקדמאיות

מועדי הלימודים

מודולה ראשונה

יום רביעי - 03/01/2024

יום חמישי - 04/01/2024

יום שישי - 05/01/2024

יום ראשון - 07/01/2024

יום שני - 08/01/2024

יום שלישי - 09/01/2024

מודולה שנייה

יום רביעי - 27/03/2024

יום חמישי - 28/03/2024

יום שישי - 29/03/2024

יום ראשו - 31/03/2024

יום שני - 01/04/2024

יום שלישי - 02/04/2024

מודולה שלישית 

יום רביעי - 19/06/2024

יום חמישי - 20/06/2024

יום שישי - 21/06/2024

יום ראשו - 23/06/2024

יום שני - 24/06/2024

יום שלישי - 25/06/2024

הלימודים יתקיימו ע"פ הנחיות משרד הבריאות כפי שאלה יתפרסמו מעת לעת

עדילי אלשטיין

פסיכולוגית קלינית ומדריכה מוסמכת לפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה.

אנליטיקאית ומדריכה בבודינמיק, מטפלת ומדריכה בשיטת SE, מטפלת בוון, SSP ,JSJ.

מורה מוכרת מטעם ‏ Bodynamic International להוראת רמת יסודות (Foundation).


בעלת ניסיון של 30 שנה בטיפול בטראומה (בילדים, מבוגרים והדרכות הורים), פסיכותרפיה ממוקדת בקשר המשלבת הבנה והתייחסות לגוף.

להבטחת המקום יש לשלם דמי רישום. פרטים להמשך התשלום יימסרו לנרשמים.

קבלה ללימודים מותנית בשיחת התאמה.

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.